FFXIII Taustatyötä

Sain eilen käsiini Final Fantasy XIII Xbox version, joka julkaistaan Suomessa vasta huomenna tiistaina 9.3. Ajattelin sitten tehdä vähän taustatyötä ennen Japaaniin lähtöä ja suurena FF-fanina kokeilin peliä heti. FFXIII:tä on moitittu siitä, että se on pelkkä putki, eikä omalle tutkimusretkeilylle ole jätetty paljonkaan mahdollisuuksia. Minua itseäni se ei kyllä haittaa ollenkaan, kuten ei haitannut FFX:ssäkään. Minulle tärkeintä on Final Fantasymäinen tunnelma ja hahmot sekä visuaalinen elämys. Tietenkin tunnelman aikaan saamiseksi tarinan, pelattavuuden ja musiikin on toimittava. Tuntui oudolta pelata Final Fantasyä Xboxilla.


Jälleen kerran Tetsuya Nomura on onnistunut luomaan ihastuttavia hahmoja. Oma suosikkini on tietty Snow joka on niin söpöööö! Muutenkin miespuoliset ff-hahmot ovat aina vastanneet hyvin omia mieltymyksiäni. Naispuolinen päähenkilö Lightning on ihan kivasti suunniteltu hahmo, mutta hän ei angsti-luonteensa puolesta ole suosikkini. Monet hahmoista vaikuttavat mielenkiintoisilta ja pelissä pääseekin heti alkuun pelaamaan useammalla, kuin yhdellä hahmolla.


Olen pelannut vasta parisen tuntia, mutta tähän astiset suurimmat erot aikaisempiin Final Fantasyihin verrattuna liittyvät käytännön asioihin. Otteluissa ohjataan vain yhtä hahmoa ja muut partyn jäsenet toimivat parhaaksi näkemällään tavalla. Onneksi potion vaikuttaa koko porukkaan, eikä vain yhteen kerrallaan. Taistelu ei pysähdy odottamaan pelaajan päätöksiä, vaan liikkeet on valittava tietyn ajan sisällä. Ottelussa on mahdollista valita päällimmäinen Auto-battle vaihtoehto, jolloin hahmosi käyttää tilanteeseen parhaiten sopivan hyökkäyksen. Tähän asti ainakin taistelut ovat hoituneet rämpyttämällä A:ta. Huomasin myös, että kaikkien HP palautuu täydeksi joka ottelun jälkeen. Equipment valikossa on mahdollista valita napin painalluksella hahmolleen optimaalisimmat saatavilla olevat varusteet kolmella eri tavalla: tasapainotetusti, puollustuspainotteisesti tai hyökkäyspainotteisesti. Valikosta löytyy myös Datalog, josta Mass Effect tyylisesti löytyy runsaasti tietoa juonesta ja taustalla vaikuttavista hahmoista, ryhmistä ja organisaatioista.


Ainakin pelin alussa itseäni hieman häiritsee, että suurimmalla osalla hahmoista on aseenaan joku tylsä ampuma-ase pyssy mikä lie. Se ei vaan sovi FF tyyliin, kun pitäisi olla miehen mittaiset miekat ja hulppeat taikaefektit. Onhan aikaisemmissakin Final Fantasyissä ollut ammuskelua, mutta se vaan näyttää typerältä, kun ukot seisovat vastakkain paikoillaan ja päräyttelevät silloin tällöin aseella toisiaan. Lisäksi konekivääri-tyyppiset aseet eivät jotenkin vaan sovi pikku lapsukaisille, kuten Vanillelle. Ai niin, huomasin, että Snown takin selkämykseen ilmestyy taistelussa karhuaiheinen kirjailu, mutta välikuvissa tai juoksennellessa selkä on tasaisen harmaa. Mikähän tässäkin on ideana? Ehkä se paljastuu juonen edetessä...

Tälläkin hetkellä haluaisin pelata, mutta pitäisi lukea keskiviikon japanin kokeeseen. No ainakin ehdin tutustua peliin, ennen kuin lähden ja osaan sitten Japanissa ostaa ihkuimmista hahmoista fanikrääsää.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti