Koulu alkoi


Eilen menimme ensimmäistä kertaa koululle. Sagami-Onon bussipysäkillä ei ollut sen kummempaa tungosta, sillä kurssit eivät olleet vielä alkaneet. Matka Joshibille taittui bussilla vajaassa puolessa tunnissa ja maksoi ¥250. Päätimme, että vuokraamme pyörät mahdollisimmn pian, sillä muuten neljän kuukauden aikana bussimatkoihin uppoaisi hurjat ¥35000 ja sillä saisi jo pyörän vuokrattua vajaaksi kuudeksi vuodeksi :D Koulumatka vaikutti kuitenkin hieman monimutkaiselta pyöräillä yksin, sillä minulla on surkea suuntavaisto. Matkan varrella oli silti monia tunnistettavia maamerkkejä, joten päädyin siihen, että loppujen lopuksi löytäisin varmaan perille.


Kampusalue oli suuri ja vaikutti mukavalta ja vehreältä. Opimme pian tärkeiden rakennusten ja paikkojen, kuten kirjaston, ruokalan, kansainvälisten asioiden toimiston ja tietenkin oman alamme, eli Media Arts-osaston sijainnit. Saimme myös kirjastokortit ja pinon hyödyllistä tietoa sisältäviä monisteita.



Tapasimme alamme opettajia ja juttelimme heidän kanssaan tulevista opinnoista. Nelly ja minä saimme valita ottaisimmeko kakkosvuoden vai kolmosten kursseja, vai molempia. Kakkosvuoden oppitunnit ovat aamulla 9:20-12:30 ja kolmosvuoden taas iltapäivästä 13:20 - 16:30. Kakkosilla on vain kolme kurssia, jotka kaikki pitää käydä, eikä valinnan varaa ole. Kurssit ovat suunnilleen seuraavat "Media creation" (= animaatiota tms.), "Healing art"(= jotain varmaan vähän vapaamuotoisempaa taidetta) ja joku PR-video kurssi. Nelosilla olisi ollut enemmän valinnanvaraa, mutta kurssien ajankohta keskellä päivää ei oikein innostanut. Aamuihmisinä sitten valitsimme vain kakkoskurssit. Meillähän tulee lisäksi olemaan joka maanantai ja keskiviikko japanintunteja 16.40 - 18.40. Noina päivinä täytyykin keksiä jotain hauskaa ajanvietettä. Voisi kokeilla vaikka kirjaston tarjontaa.



Ehkä kaikkein hienointa Joshibissa oli taiteilijatarvikkeita ja pikkupurtavaa myyvä pikkukauppa! Ostin heti vähän piirustuspaperia, sillä on tuntunut jotenkin orvolta, kun ei ole ollut mitään mihin piirtää. Hinnat ovat kaupassa huokeita, joten eipä tarvitse miettiä, mistä ostaa välineet, kun niitä tarvitsee.


Tänään aloitimme ensimmäisen kurssin ja olimme tyylikkäästi myöhässä, johtuen uskomattoman pitkistä bussijonoista, joista meitä ei oltu varoitettu sanallakaan edellisenä päivänä. Esittäydyimme oikein mikrofoneilla koko luokalle. Kukaan ei ainakaan tunnustanut puhuvansa englantia, joten saimme tyytyä japaniin. Tunnilla oli reilusti opiskelijoita, varmaan ainakin 30. Aiheena ei ollutkaan animaatio, vaan musiikki. Tietokoneet olivat japaninkielisiä Maccejä. Toisella seinällä näkyi opetuskoneen näyttö videotykillä ja toisella taas kahdesta pienemmästä televisiosta. Pikkutelkkareista ei saanut paljon selvää, mutta kääntymällä takaperin, pystyin seuraamaan opetusta hankalammissa kohdissa kuvan kanssa. Opettaja puhui tietenkin japania, josta nyt en suurinta osaa tajunnut.

Kuitenkin pääsin kivasti sisälle Applen "Logic Express" nimiseen midiohjelmaan. Ohjelmalla pystyi "soittamaan" pianon koskettimilla ja luomaan musiikkia. Vaikeampaa oli yrittää luoda nuottimonisteen avulla biisiä digitaaliseen muotoon. Ohjelma laittoi kaiken nuottiviivastolle ja siinä sitten Nellyn kanssa yritettiin saada ohjelman nuotteja täsmäämään paperilla oleviin. En kyllä ihan tällaista odottanut, mutta mielenkiintoista se kuitenkin oli. Joskus kauan sitten olen yrittänyt itsenäisesti opetella pianon soittoa, joten en ollut niin suurissa vaikeuksissa.



Tunnin jälkeen veimme suomalaisen herkkukorin Akiralle (kansainvälisten asioiden koordinaattori) ja toivoimme, ettei hän yritä syödä tonttu-palasaippuaa. Sitten menimme ruokalan tungokseen syömään ja bussilla kotiin. Minua oli kehotettu ottamaan oma tietokone mukaan tänään, mutta ei siitä ollut mitään hyötyä, sillä luokassahan oli omat koneet. Raahasin sitä sitten koko päivän turhaan. Harmi, sillä olisimme muuten voineet Nellyn kanssa kokeilla kävellä kotiin koulusta, mutta kone painoi liikaa. Sitten bussissa vielä kiireessä pudotin sen maahan, mutta ei se näköjään hajonnut.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti