Miyajima

Miyajima on kaunis saari Hiroshiman edustalla, jossa kannattaa ehdottomasti käydä mikäli noilla main matkustaa. Se oli minulle yksi matkan kohokohdista, eikä pelkästään upean puunaisen portin ja korkealla vuorella sijaitsevan temppelin takia. Miyajimassa oli runsaasti vapaana liikuskelevia kesyjä peuroja, joita oli mukava seurata ja sopivan haastava kuvata.

Olin odottanut, että pääsisin kuvaamaan peuroja upean portin edustalla, mutta olinkin unohtanut ladata kameran akun. Onneksi huomasimme tämän jo hostellilla, niin laitoimme akun latautumaan ja lähdimme läheiseen sadan jenin kauppaan.

Näytä Chari in Japan suuremmalla kartalla

Kun kameran akku oli ladattu, lähdimme junalla kohti Miyajimakuchin asemaa. Aseman vierestä lähti vähän Suomenlinnan lautan tapainen laiva kohti Miyajimaa. Japan Rail Passilla pääsi kyytiin ilmaiseksi. Vilvoittavan veneilyn jälkeen oli vastassa joukko kesyjä peuroja. Kävelimme rantakatua pitkin kuuluisalle portille, joka tuohon aikaan päivästä oli nousuveden saartama.

Ja nyt niitä peuroja:

Portin ja peurojen saaminen samaan kuvaan järkevällä tavalla ja ilman turisteja oli vaikeaa, mutta onnistuin! Matka jatkui kohti metsää ja Misen vuorta. Pikkubussilla pääsi alkumatkan, bussipysäkistä tuli minulle mieleen Totoro-elokuvan kohtaus.

Vuoren juurelta olisi kulkenut kävelyreitti huipulle asti, ja olimmekin aluksi suunnitelleet menevämme meno- tai paluumatkan jalan. Kun näimme sakean metsän ja tajusimme, ettei kyseessä ole mikään leppoisan kepeä kävelymatka, ostimme suosiolla 1800 jeniä maksavan ropeway-lipun huipulle ja takaisin. Kopperosta katsottuna olimme varmoja, että tämä oli oikea ratkaisu.

Wonderful scenery is seen by least.

Perillä oli pieni ravintola, jossa annos maksettiin lipukeautomaattiin. Nuudeliannos maistui puolen kilometrin korkeudessa, vaikka nämä ruokailumaisemat eivät yltäneetkään tämän matkan parhaalle sijalle.

Otin panoraamakuvan ravintolan lähistöllä, klikkaa nähdäksesi isompana:

Ropewaylla ei päässyt ihan huipulle asti, vaan edessä oli vielä jyrkän polun kapuaminen uskomattoman upeilla näköaloilla. Matkan varrella oli temppeli, mutta aivan huipulla oli näkötorni. Ruma kuin mikä, mutta ajoi asiansa!

Peuroilta ei voinut onneksemme välttyä edes vuoren huipulla! Siellä käyskenteli uusi yksinäinen peuratuttavuus. Näkötornissa myytiin pientä snäcksiä, jota peura oli tullut havittelemaan. Ainakaan sillä ei ollut kilpailijoita. Yrittipä se kauppaankin sisään herkkujen toivossa.

Jätimme jäähyväiset peuralle ja lähdimme rivakasti takaisin Ropewayn luokse. Tajusimme, että sieltä oli juuri lähdössä koppero liikenteeseen, joten juoksimmekin loppumatkan. Muuten olisimme joutuneet odottamaan seuraavaa melko pitkään.

Vuorelta palattuamme oli vesi laskenut huomattavasti ja portin edustalla oleva temppeli oli kokonaan kuivalla maalla. Istuskelimme vielä hetkisen portin edustalla ja otin paljon kuvia.

Luulin jo, että tämä oli tässä ja bambit oli kuvattu jo kaikista kuvakulmista. Ilokseni huomasimme lähtiessämme pikkuisen peuravasan emoineen. Seurasimme kun vauvapeura hyppäsi uskaliaasti emonsa luokse korkealta muurilta. Kamerani oli jo aivan täynnä peurakuvia ja pikkuista kuvatessani muistikortti tuli täyteen. Onneksi mukana oli ylimääräinen kortti, jonka vaihdoin salamana ja kuvaus jatkui.

Päivä Miyajimassa oli aivan ihana maisemineen ja peuroineen. Koko komeuden kruunasi Hiroshiman okonomiyaki paikallisessa pikkuravintolassa, jossa olimme ainoat asiakkaat ja henkilökunta oli kovin puheliasta. Saimme myös merkitä ravintolan seinällä olevaan maailmankarttaan Suomen kohdalle pienet terveiset. Siellä olikin jo jonkun suomalaisen vierailijan tuttuja suomalaisia kirosanoja, aijai!

1. Olisi niin unelma päästä tuollaiseen kopperoliinaan jossain vaiheessa elämää. :D Näyttää aivan huikealta.

1. Kopperolinna XD Joo tuollaisia ropewayta on Japanissa aika paljon, esim jos on matkalla Tokiossa, niin voi käydä päivän retkellä vaikka Hakonessa, siellä pääsee huristelemaan tuollaisella myös! Tämä Miyajiman oli kyllä tähän astisista ropewaysta hienoin!

2. Kaks ruokakuvaa ja mullon nälkä. .____________.

Mut voi vitsi hieno paikka ja ää söpöjä eläimiä! ;____; Ja ehkä viisaampi maksaa se kyyti kuin kävellä, näyttää hieman pidemmältä matkalta. :D

1. Jos alan selailla Japaninkuvia, niin törmään aina herkkukuviin ja siitä kyllä tulee nälkä! :)

Joo oli oikein hyvä ratkaisu maksaa tuo kyyti huipulle ja takaisin, kun aikaa ja voimia oli kuitenkin rajallisesti.