Yö ryokanissa

Yarimikan on ryokan, perinteikäs japanilainen majatalo Shin-Hotakan alueella lähellä Shin-Hotaka Ropewayta. Alueella on kuumia lähteitä ja tässäkin majatalossa oli onsen, valikoima erilaisia kuumia ulkoaltaita. Varasin huoneen netistä hyvissä ajoin ennakkoon, mutta tämä ei vaikuttanut olevan sesonkiaikaa, sillä emme nähneet paljon muita vieraita. Tämä oli matkan kohokohta!

Kun saavuimme majatalolle, saimme rentoutua hetken aulassa kuumaa tervetuliaisjuomaa nauttien. Sillä välin matkalaukkumme vietiin huoneeseemme. Vierailijoilla oli vapaa pääsy onseniin milloin vain. Lisäksi meidän varaukseemme kuului myös illallinen ja aamupala.

Kun pääsimme huoneeseemme, vaihdoimme mukaviin yukatoihin. Huoneemme oli viehättävä, siihen kuului pieni teenjuontinurkkaus erkkerityyppisessä siivessä sekä oma WC. Paras asia huoneessa oli perinteisen tunnelman lisäksi kotatsu, sähkölämmitetty pöytä lämpimällä peitteellä.

Kotatsun ääreen olisi hyvä linnoittautua vaikka koko talveksi

Vierailu parani entisestään kun pääsimme onseniin. Altaita oli useampia, osa niistä oli vain naisille, osa miehille ja naisille ja osa oli yksityisiä, jotka olisi voinut varata erikseen. Joihinkin huoneisiin kuului myös ihan yksityinen pieni onsen. Koko iltana emme kuitenkaan nähneet kun pari muuta vierasta, joten saimme lillua yleisissä lähteissä ihan rauhassa.

Illallinen syötiin omassa loossissa ja meitä palveli koko illan sama tarjoilija. Ruokalajeja oli monta ja jotku olivat vähän turhankin eksoottisia. Sain pahaa aavistamattomana eteeni paloitellun, mutta yhä sätkivän ja henkeä haukkovan kalan. Tarjoilija huomasi että nyt ei minulla pokka pitänyt ja kysyi haluanko, että hän tuo sen uudelleen ilman päätä takaisin. Näin tehtiin, mutta kalan söi lopulta meistä kulinaristisesti ennakkoluulottomampi. Suurimpaa osaa ruokalajeista en ollut ikinä nähnytkään, enkä tiennyt mitä ne olivat. Joistakin kalaruuista pidin ja suosikkini oli sukiyaki.

Alkupaloja

Jännä lehtiruokalaji

Naudanlihasushi
Kalavarras, tämä oli onneksi ihan staattinen
Eräänlainen sienikeitto, jonka päällä oli taikinasta valmistettu kuori

Sukyaki valmistettiin edessämme

Jälkäriksi oli sorbettia
Tämä kuva oli aamupalalta
Aamupalaan ei kuulunut aivan yhtä monta ruokalajia
 Seuraavana aamuna söimme rauhassa hyvän aamupalan ja saimme kyydin bussipysäkille. En voinut olla huomaamatta kuinka kirkas ja pilvetön taivas oli. Nyt kun emme olleet enää menossa ropewayhin. Mutta kyllähän se olisi pitänyt tajuta, että aamuisin on kirkkaampaa ja otollisempaa maisemien katselulle. No ainakin on nyt hyvä syy tulla takaisin tänne jonain päivänä!

Siellä se ropewaykoppi kuljettaa ihmisiä katsomaan henkeäsalpaavaa, pilvetöntä maisemaa

Sitten lähdettiinkin kohti Takayamaa ja Osakaa. Takayama oli vain matkan varrella, emme jääneet sinne sen pidemmäksi aikaa. Vaihtoaikanani olin Takayamassa luokkaretkellä.

Kai niistä maisemista voi nauttia täällä alempanakin
Lohdutus-crepe vei ajatukset hetkeksi ropewayolosuhteiden oikukkuudesta